YAZ TATİLİ BAŞLIYOOR

YAZ TATİLİ BAŞLIYOOR

Yorucu bir okul dönemi sonrasında öğrencilerin heyecanla bekledikleri yaz tatili süreci başlıyor. Çocuklar uzun bir tatil sürecine giriyor bu süreçte öncelikli amaç çocukların dinlenmesidir. Tabiki de bütün tatil süreci sadece dinlenerek geçirilmemelidir.

Öncelikle okul döneminin akademik ve sosyal açıdan nasıl geçtiği üzerine konuşulup, yargılamadan birlikte bir değerlendirme yapılması ve çocuğa geribildirim verilmesi önemlidir. Tatile başlarken bir tatil planının yapılması faydalı olacaktır. Çocuklar tatilde neler yapacaklar? Dinlenme, oyun oynama, kitap okuma, gezme, ders çalışma vb. tatilde bunların planlaması nasıl olacak? Aile üyeleriyle birlikte yapılan genel bir planlama çocukları rahatlatacaktır. Bu süreçte çocukların fikirlerini almak uygun olanları gerçekleştirmek ve iş birliği yapmak önemlidir.

Çocukların ilk tercihi bütün gün televizyon izlemek bilgisayar ya da tablette oyun oynamak olabilir. Çocukların sınırsız ve kontrolsüz bir şekilde teknolojik aletlerle iç içe olması engellenmelidir. Çocuklar bilinçli ve kontrollü teknoloji kullanımına yönelik desteklenmelidir. Burada ebeveyn tarafından doğru yönlendirmelerin yapılması önemlidir. Çocukların hem eğleneceği aynı zamanda da kendini geliştirecek etkinliklere yönlendirilmesi faydalı olacaktır. Çocuğun öncelikle ailesiyle geçireceği zaman çok kıymetlidir. Birlikte yapılan basit ama verimli etkinlikler çocuklarla keyifli bir zaman diliminin geçirilmesini sağlayacaktır; spor faaliyetleri, kutu oyunları, sohbet,  yaratıcı oyunlar, aktif hareket içeren etkinlikler, geziler…  Arkadaşlarıyla (komşu çocukları, akraba çocukları, sınıf arkadaşı, kurs arkadaşı ya da parkta tanıştığı yeni arkadaşlar…)geçireceği zaman dilimi çocukların sosyoduygusal gelişimini destekleyeceği gibi, yapılan etkinlikler de eğlenceli olacaktır. Bunun dışında bireysel geçireceği zamanlar da söz konusudur. Çocukların her anlarını eğlenceli kılabilmek mümkün değildir. Kendi kendine de oyun oynamalıdır, kitap okumaya mutlaka zaman ayırmalıdır, akademik anlamda kendini geliştirecek ya da eksikliklerini tamamlayacak etkinliklerle de zamanını geçirmelidir.

Bütün bir yıl çocuklar yeni bilgiler öğrendiler. Öğrenilen bilgilerin kalıcılığını sağlamak için tekrar etmek önemlidir. Çocukların hangi derste hangi konularda eksiklikleri var belirlenip eksik konular üzerine çalışmalar yapması yönünde çocuklar yönlendirilip desteklenebilir. Yaz boyunca öğrenilen bilgiler üzerine küçük tekrarlar yapılabilir, bunları yaparken öğrenilen bilgileri günlük hayatta kullanma gibi eğlenceli yollar ya da bunlara yönelik oyunlar da tercih edilebilir.

Çocukların okuma yazma süreci desteklenmelidir. Okuma ve yazmayı içeren her türlü etkinlik ve oyunlar yaz boyunca aktif olarak sürdürülebilir. Çocuklar; kitap okuyabilirler, okudukları kitaplarla ilgili küçük notlar alabilir, gezdikleri yerlerle ilgili bir anı defteri oluşturabilirler, günlük tutabilirler, çizgi roman ya da dergi okuyabilirler.. akla gelebilecek her türlü eğlenceli ve yaratıcı etkinlikler kullanılabilir.

Tatil sürecinde de sınırların belirgin olması önemlidir. Nasıl okul sürecinde çocukların belli bir düzenleri,  evin kuralları, çocukların yapacağı ve yapmayacağı şeyler varsa tatil döneminde de bu süreç devam etmelidir. Tabiki tatil döneminde değişiklikler olacaktır, ihtiyacınıza göre kuralları düzenleyebilir, bu dönem için yeni bir düzen oluşturabilirsiniz. Örneğin tatil döneminde yeni bir uyku saati düzenlemesi yapabilirsiniz. Burada önemli olan çocuğun bir düzen içerisinde olmasıdır. (İstisnai durumlar elbette olacaktır.)Eğer tatil diye sürekli olarak çocuğun çok geç saatlere kadar uyumamasına izin verilirse; bu durum hem çocuğun tatil sürecini olumsuz etkileyecektir hem de yeni eğitim öğretim yılını.

Yani tatile çıkarken; sınırlar, sorumluluklar, belirli bir düzen de çocukla birlikte olmalıdır.

Eveet ve tatil bitmek üzere, ne yapılabilir?

Öncelikle okulun başlamasına en az bir hafta kala okul sürecindeki düzene geçilmesi faydalı olacaktır. Eğer şehir değişikliği yapıldıysa eve dönülüp; uyku saati, teknolojiyi kullanma süresi, yeme düzeni vb. gibi ev içi kuralların düzenlenmesi yapılabilir. Okul için yapılacak olan hazırlıklarda çocuğun aktif rol oynaması önemlidir. Okul kıyafetlerinin ve kırtasiye ihtiyaçlarının karşılanması, odasının yeni döneme uygun şekilde düzenlenmesi süreçlerinde çocuk aktif oldukça; tatilin bittiğinin ve okulun başlayacağının farkına varır. Bu süreç çocuğun duygusal olarak okula başlamaya hazır olmasına yardımcı olur. Böylece yeni dönemde çocuğun okula daha rahat adapte olması sağlanacaktır.

En önemlisi tatil sürecinde ebeveyn ve çocuğun kaliteli zaman geçirmesidir. Aile üyelerinin bir arada olması, kaliteli zaman geçirmek midir? Hayır. Bazen aile üyelerinin hepsi aynı odadadır ama televizyon açıktır, ebeveynlerden biri yemek hazırlıyordur biri telefonla ilgileniyordur, ebeveynin bir gözü televizyonda ya da telefondayken çocuğu dinlemeye çalışıyordur,  hiç bir aile üyesi birbiriyle etkin bir iletişim içerisinde değildir.  Tam ebeveyn çocukla oyun oynamaya başlamıştır, telefon çalmıştır ya da televizyon da dikkatini çeken bir haber olmuştur oyun bölünmüştür. İletişiminin, anlaşılmanın, kendini değerli hissetmenin olmadığı kalitesiz geçirilen bir zaman dilimidir bu. Bu sürecin ardından çocuk daha ısrarcı, dikkat çekmeye yönelik olumsuz davranışlar sergileyen hale gelebilir, ebeveyn ve çocuk arasında çatışma yaşanabilir.

Nedir kaliteli zaman geçirmek? Öncelikle süresi önemli değildir. 25 dakika da olabilir. Ne yaptığınız da önemli değildir. İlla dışarıda olmanız da gerekmez.  Önemli olan;

  • Çocukla ebeveynin karşılıklı etkileşim içerisinde olmasıdır.
  • Ebeveynin çocuğu etkin bir şekilde dinlemeye hazır olmasıdır.
  • Göz teması kurarak iletişimi sürdürmektir.
  • Geçirilen sürenin teknolojik aletler ya da herhangi bir durumla bölünmemesini sağlamaktır.

Örneğin; Teknolojik aletlerin hiç birisinin aktif olmadığı ve başka hiçbir şeyle ilgilenmediğiniz bir ortamda (ev, park, açık alan…); sohbet etmek, oyun oynamak, yürüyüş yapmak, koşmak, bisiklet binmek, ip atlamak, kitap okumak, birlikte kek yapmak… ve daha bir çok örnek etkinlik yaparak çocuklarla kaliteli zaman geçirilebilir. Böylece çocuklar daha anlaşılmış, daha değerli, daha sakin, daha iletişime açık hale gelecektir.

Zaten bütün bir yıl çocukların bir çoğu ebeveynleri ile zaman geçirmeye çabaladı; ya ödevi vardı, ya kardeşi engelledi, ya uyku saati geldi, ya da ebeveynler o kadar yoğun ve yorgundu ki zaman ayıramadı. Aslında çocukların en çok istedikleri ebeveynleriyle geçirecekleri kaliteli zamandır.

Birlikte geçireceğiniz kaliteli ve keyifli bir tatiliniz olsun.

İyi Tatiller J

                                                                                                       İlkokul Rehber Öğretmeni         Sevim ÖZÇINAR ÖZDEMİR

Author: gonca sezer